Ny hedersmedlem på Hofors Golfklubb

2023-08-01

Vi välkomnar Gaby Trydegård som ny hedersmedlem i golfklubb. Gaby har varit trogen medlem sedan starten 1965.

Gaby Trydegård

Född 1933

Födelseort: Züg (Schweiz)

Familj: Lever ensam men har tre vuxna barn (varav två spelar golf), Monica, Fredrik & Cathrine

Flyttade till Sverige 1956

Under vår lunchträff passade vi på att ställa några frågor till Gaby
  • Hej Gaby, hur mår du?
    Jo, jag mår jättebra, jag har ju simmat i Huen på morgonen. Det gör jag nästan varje morgon under säsong.
  • Jag har sett att du nyligen fyllt år och har HCP 35?
    Tack så mycket, jag firade min 90-årsdag med middag på Djursholm tillsammans med barn och barnbarn. Tyvärr spelar jag inte så mycket det är nästan bara jag kvar utav de gamal medlemmarna.
  • Hur upplever du Hofors Golfklubb?
    En mycket vacker bana, och jag har trivts bra här. Men jag kan också säga att jag spelat golf i andra länder t.e.x Spanien, Italien, Frankrike och Nordafrika.
    hur var det på 60-talet när banan byggdes?
    Vi var ca 100 medlemmar och jag kommer ihåg att min son satt på golfvagnen när vi spelade.
  • Du har sagt att du bor i eget hus med stor tomt. Hur klarar du det?
    Jo, men , jag har ju en ROBOT (skratt…)
  • I din yrkeskarriär vet jag att du lärt dig flera språk?
    Det är riktigt, jag pratar flytande Tyska, Franska, Engelska och såklart Svenska.
  • Vad gör du annars på fritiden för att hålla dig sysselsatt?
    Jag spelar Boule 2gånger i veckan, både i Hofors och i Sandviken.
  • Vad har du arbetat med?
    Jag flyttade helt själv till Sverige 1956 efter jag gått en handelsutbildning och lärt mig diktat (stenografi). Efter maken bortgång började jag arbeta som säljare på RING och fick resa både till Pittsburgh i USA och i Europe. Vi sålde stålvalsar och smidda ringar.
  • Har du någon favoritgolfspelare?
    Jag gillar McIlroy och Fleetwood, jag tittar mycket på golf på TV på helgerna.
  • På fredag ska du och jag spela tävling ihop, det blir väl kul?
    Jag hörde att jag blivit bjuden, det blir kul att spela, men du får hjälpa mig att få en golfbil. Jag slår ju inte så långt nuförtiden, men min Trä-7.a är favoritklubban.
  • Jag måste säga att din historia är intressant, får vi se dig något mer på klubben framöver?
    Jag spelar ibland med Benke Nilsson, Eva-Britt Östblom och Mahrou Farhoudi.
  • Tack så mycket Gaby för en trevlig stund.
    Tack själv

Den som höll i pennan denna intervju var vår Sportchef och PGA Pro Robert Martinsson